Gebelikte Yakınma

Bulantı / Kusma

Genellikle 12. haftadan sonra azalır ya da kaybolur. Az az ve sık yemek yemek, kuru gıdalar almak bulantının azalmasında faydalıdır.

Mide Yanması Ve Ekşime

Az ve sık yemek yemek gereklidir. Yemeklerden hemen sonra yatılmamalı, ekşi, yağlı, acı ve baharatlı yiyeceklerden kaçınılmalıdır.

Sık İdrara Çıkma

Bebeğin pozisyonuna ve rahmin büyümesine bağlı olarak ortaya çıkar. İdrar yaparken yanma ve sızlama hissediliyorsa mutlaka doktora başvurulmalıdır.

Bayılma Hissi Ve Halsizlik

Genellikle ilk aylarda sık görülür. Uzun süre ayakta kalınmamalı ve yorucu işlerden kaçınılmalıdır. Ani hareketlerden kaçınılmalı ve dinlenilmelidir.

Diş Eti Ve Burun Kanamaları

Gebelikte hormonal değişikliklere bağlı olarak ortaya çıkar. Diş ağrısı ve diğer problemlerle ilgili olarak diş hekimine başvurulmalıdır. Gebelikte diş çektirmenin veya diğer diş tedavilerinin herhangi bir sakıncası yoktur. Yumuşak fırça ile dişler düzenli fırçalanmaya devam edilmelidir. Burun kanamaları uzun süreli ve çok miktarda değil ise burun parmakla tamponlanarak kanama durdurulmaya çalışılmalıdır.

Kabsızlık

Gebelik hormonlarına bağlı olarak ortaya çıkar. Bol bol sebze ve meyva tüketilmelidir. Özellikle armut ve kayısı gibi meyvalar  aç karnına yenmelidir.

Bel Ve Sırt Ağrıları

Gebelik ilerledikçe fetusun büyümesi ile artan ağırlık özellikle sırt ve bel bölgesinde ağrılara neden olabilir. Bu oldukça sık görülen bir yakınmadır. Özellikle otururken bel bölgesinin arkasında oluşan boşluğa yastık koymak, alçak topuklu ayakkabılar giymek, ortopedik yatak tercih etmek, yürürken omuzlar dik olacak pozisyonda yürümek nispeten yakınmalarınızı hafifletecektir.

Kramp Oluşması

Bacak ve baldırlarda genellikle geceleri meydana gelir. Kalsiyum eksikliğinden meydana gelebilir. Masaj yapılmalıdır ve kalsiyum kullanılmalıdır.

Nefes Darlığı

Son aylarda bebeğin pozisyonundan ve büyüklüğünden kaynaklanır. Çok yemek yenmemesi ve yatarken başın arkası yükseltilmelidir. Her fırsatta dinlenilmeli ve yorucu aktivitelerden kaçınılmalıdır.

Vücut Çatlakları

Kilo alma ve karın genişlemesine bağlı olarak ortaya çıkar. Hızla kilo almadan kaçınılmalı, cilt düzenli olarak ( badem yağı, susam yağı, vazelin, gliserin vb maddelerle ) nemlendirilmelidir. Gebeliğin 12. haftasından sonra düzenli olarak cildin nemlendirilmesine dikkat edilmelidir.

Varisler Ve Ödem

Uzun süre ayakta kalmak ve dolaşımın yavaşlaması bu şikayetleri artırır. Sık sık ayaklar yükseğe kaldırılmalı, yatarken ayakların altına yastık koyarak yükseltilmelidir. İstirahate daha fazla zaman ayrılmalıdır.  Tuz tüketimi kısıtlanmalıdır.

Ellerde Şişme Ve Ağrı

Özellikle son aylarda görülebilir. Eller başın üstünde tutularak parmaklar açık  kapamak suretiyle egzersiz yapılmalıdır. Hormonal değişikliklere bağlı olarak devam eden bu şikayetler lohusalığın bitimine kadar devam edebilir.

Uyumada Güçlük

Bebek hareketleri ve büyüyen karın nedeniyle uykuda düzensizlik olabilir. Yatmadan önce ılık bir duş, rahat yatak va yastık kullanılması faydalı olur.

Vajinal Akıntı

Gebeliğin ilk aylarında özellikle artış olabilir. Saydam ve kokusuz olduğu sürece endişeye gerek yoktur. Ancak çok bol, kokulu ve kaşıntıya neden olan akıntılar tedavi gerektirir. Ayrıca son aylarda su şeklinde akıntılar olabilir. Çok bol olursa ve çamaşırın tümünün ıslanmasına neden olursa, bebeğin içinde bulunduğu su kesesinin açıldığı düşünülmelidir.

Hemoroid ( Basur )

Bebeğin büyümesi ve damarlara yaptığı bası nedeniyle mevcut olan hemoroidlerde büyüme olabilir ya da gebelikte gelişebilir. Kabız olunmamaya dikkat edilmeli, bol su tüketilmeli ve lifli yiyecekler yenmelidir. Armut ve kayısı özellikle tercih edilmelidir.

Cilt Renginde Değişiklik Ve Sıcaklık Hissi

Gebeliğe bağlı olarak özellikle meme başları ve göbek hizasındaki çizgide koyulaşma, yüzde lekelenmeler görülebilir. Bunlar doğum sonrasında kendiliğinden gerileyecek olan değişikliklerdir. Ayrıca avuç içlerinde ve ayaklarda ısı artışı hissedilebilir. Korkulacak ya da tedavi gerektiren bir durum değildir. Ilık duş alınması tavsiye edilir.

Göğüslerden Sıvı Gelmesi

Özellikle son aylarda görülebilir. Meme başları hiçbir şekilde uyarılmamalıdır. Destekleyici sutyen ve ped kullanılması yeterlidir.

İdrar Kaçırma

Gebelikte sık idrara çıkma ve idrar kaçırma görülebilir. Genellikle idrar yollarındaki enfeksiyonlara bağlı olabilir. İdrar tahlili yapılarak araştırılmalıdır. Hamilelikteki fizyolojik ve anatomik değişikliklere bağlı olabilir. Doğumdan sonra gerilemesi beklenir.