Gebelik ve Hipertansiyon

Hipertansiyon; Gün içerisinde en az 6 saat ara ile yapılan iki ayrı ölçümde tansiyonun 140 / 90 mmHg ve üzerinde saptanması  olarak tanımlanır. Gebelikte hipertansiyon tüm gebelerin %7-10’nda görülür. Daha önceden böbrek veya kalp-damar hastalığı olan gebelerin de %20-40’ında sorun oluşturabilmektedir. Hipertansiyon  hem anne, hem de bebek açısından belirgin ve ciddi problemlere neden olabilir. Erken tanı ve dikkatli takip anne ve fetus açısından çok önemlidir.

1 – Kronik Hipertansiyon

Anne  adayında gebe kalmadan önce hipertansiyon mevcuttur. Gebe kalmadan önce bu hastaların tedavileri gebelikte devam edecek şekilde düzenlenmelidir. Tansiyon normal sınırlarda seyrettiği vakit gebe kalmalarına izin verilmelidir.
Bu hastalarda gebeliğin 20. haftasından sonra hipertansiyon şiddetlenebilir ve preeklampsi ortaya çıkabilir
Preeklampsi gelişimi önlemek mümkün olmamakla birlikte, fiziki aktivitenin kısıtlanması, diyetin ve tedavinin düzenlenmesi hastalığın şiddetini ve komplikasyon görülmesini azaltmaktadır.
Hızlı kilo artıştı ( haftada 2 kg ve üzerinde )  preeklampsinin ilk belirtisi olabilir. Ellerin ve ayakların şişmesi  ( Ödem ) bir diğer tehlike işaretidir.

2 – Gebeliğe Bağlı Hipertansiyon

Önceden tansiyon ölçümleri normal olan bir kadında; gebeliğin 20. haftasından sonra gelişen hipertansiyon olarak tanımlanabilir.
Gebelik sırasında ortaya çıkan yüksek tansiyona; ödem, idrarda protein kaybının (albuminüri) eklenmesine preeklampsi denir (halk arasında bilinen adıyla gebelik zehirlenmesi de denir). Hafif ya da şiddetli olabilir.
En ağır formu olan eklampsi  tabloya sara nöbetine benzer kasılmalar eklenmiştir. Çok nadiren gebeliğin 20. haftasından öncede gelişebilir.

Gebeliğe Bağlı Hipertansiyon Kimlerde Daha Sık Görülür ?

• Çoğunlukla ilk gebeliklerde,
  • Anne yaşının 18 altı veya 35 üstü olduğu durumlarda,
  • Çoğul gebeliklerde,
  • Diyabeti veya  kronik böbrek rahatsızlığı  olan anne adaylarında daha  sık rastlanır.